گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

همه ما هرم غذایی را می‌شناسیم؛ همان هرمی كه شامل نان، سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت و لبنیات است. درست است كه رژیم متعادل و متناسب با استفاده از هرم‌غذایی می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین، ذخیره و بازسازی كرده و سلامت تغذیه‌ای را فراهم كند اما مصرف زیاد و بیش از اندازه هر كدام از عناصر هرم‌غذایی به ویژه موادی كه شامل چربی و شیرینی است، می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد مصرف‌كننده ایجاد كند، بنابراین بهتر است با هرم جدید كه «هاروارد» نام دارد و نیز با مزایای تغذیه‌ای آن آشنا شوید.

با این اوصاف، حتما می‌پرسید چطور می‌توان بدون آنكه مجبور باشید میزان كالری دریافتی را بشمارید، كالری كمتری نسبت به آنچه می‌سوزانید، مصرف كنید؟ چطور می‌توانید متوجه شوید، چه غذا‌هایی سطح انسولین را تغییر می‌دهند؟ از همه مهم‌تر اینكه چطور می‌توانید مطمئن باشید، پروتئین كافی دریافت می‌كنید؟ پاسخ این سؤالات در شناخت هرم غذایی هاروارد نهفته است. آنچه اهمیت دارد این است كه هرم غذایی پایه و اساس الگوی تغذیه درست برای همه و در همه سنین است. در اصل ساختار هر الگوی غذایی بر پایه هرم غذایی شكل گرفته است. در هرم غذایی قدیمی مواد غذایی بر اساس خواص اولیه‌شان از هم جدا می‌شوند. در هر كدام از این گروه‌ها مقداری از مواد مغذی قرار داده شده و غذای یك گروه نمی‌تواند به جای غذای گروه‌های دیگر مصرف شود و هیچ‌كدام از گروه‌های غذایی هرم از گروه دیگر مهم‌تر نیست. در این هرم 5 گروه مواد غذایی وجود دارد كه در ادامه درباره هركدام از آنها توضیح داده می‌شود.

مـروری بر هرم قدیمی غذایی

جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

گروه اول هرم قدیمی: غلات

در واقع هرگونه ماده غذایی ساخته شده از گندم، برنج، جو، آرد ذرت و سایر دانه‌های غلات در این گروه قرار می‌گیرند. دانه‌ها به زیرگروه غلات سبوس‌دار (شامل: آرد گندم كامل، بلغور، جوی دوسر، آرد ذرت و برنج قهوه‌ای) و غلات تصفیه‌شده (آرد سفید، نان سفید و برنج سفید) تقسیم می‌شوند. غلات سبوس‌دار حاوی هسته دانه سبوس، جوانه و اندوسپرم هستند درحالی‌كه دانه‌های تصفیه‌شده آسیاب شده‌اند و طی یك فرایند، سبوس و جوانه‌ آنها جداسازی شده است.

جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

گروه دوم هرم قدیمی: سبزی ها

تعریف ما از سبزی‌ها عمدتا براساس آشپزی و سنت فرهنگی صورت می‌گیرد اما معمولا به معنای گیاه خوراكی یا بخشی از یك گیاه است كه میوه‌های شیرین و دانه‌ها را شامل نمی‌شود البته گروه سبزی‌ها هم به 4 زیرگروه سبزی‌های برگ سبز و سبز تیره (بروكلی، كاهو، خربزه)، سبزی‌های نارنجی (لوبیاهای خشك، نخود، لوبیا قرمز و عدس)، سبزی‌های نشاسته‌ای (ذرت، نخود سبز، لوبیاسبز و سیب‌زمینی) و سبزی‌هایی مثل كنگر فرنگی، مارچوبه و جوانه لوبیا تقسیم می‌شوند.

جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

گروه سوم هرم قدیمی: میوه‌ها

به‌طور كلی میوه ساختاری از گیاه است كه حاوی دانه بوده و در حالت خام و اولیه خود هم شیرین و خوردنی است و از انواع آن می‌توان به سیب، زردآلو، آووكادو و انگور اشاره كرد.

جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

گروه چهارم هرم قدیمی: شیر و لبنیات

در واقع شیر مایعی خوراكی است كه توسط غدد شیری پستانداران تولید شده و نه تنها اشتها‌آور است بلكه حاوی تمام اسید‌های آمینه ضروری نیز هست. از انواع لبنیات كه همگی از فراورده‌های شیر به حساب می‌آیند، می‌توان به ماست، پنیر، كره، خامه و... اشاره كرد.

جدیدترین راه لاغری و رژیم در سال 91

گروه پنجم هرم قدیمی: گوشت و حبوبات

البته شاید تعجب كنید كه قبلا لوبیا، عدس، نخود و سایر حبوبات را در گروه سبزی‌ها جای داده بودیم اما از آنجا كه حبوبات حاوی برخی پروتئین‌هاست، در كنار ماهی، مرغ و گوشت قرمز ‌در گروه گوشت‌ها نیز قرار می‌گیرد. در نهایت هم چربی یا روغن است كه از لحاظ فنی یك گروه غذایی جداگانه را شامل می‌شود اما تعداد كمی از مردم از وجود این گروه خبر دارند.

ماهیچه آب نكنید!

در بیشتر مواقع وقتی افراد می‌خواهند بدون از دست دادن ماهیچه، چربی بسوزانند و به سلامت و وزن دلخواه برسند، كالری كمتری مصرف می‌كنند؛ درحالی‌كه كنترل میزان انسولین را نیز نباید فراموش كرد. هر وقت قند می‌خورید،میزان گلوکز به سرعت بالا می‌رود و این محرک (انسولین)، هورمونی که برای ذخیره چربی به بدن علامت می‌دهد را آزاد می‌کند. هر بار که قند بیشتری بخورید میزان گلوکز بالاتر می‌رود و در نتیجه انسولین بیشتری آزاد شده و چربی بیشتری نیز ذخیره می‌شود بنابراین می‌توانید هر غذایی که میزان گلوکز را بالا می‌برد و توانایی بدن برای سوزاندن چربی را کم می‌کند، حذف كرد.

با هرم 2012 آشنا شوید

در هرم جدید نیز مانند هرم قدیم، مواد غذایی به 5 گروه تقسیم می‌شوند، با این تفاوت كه مواد‌غذایی براساس مشخصات درشت‌مغذی‌شان از هم جدا شده و در یك گروه جداگانه قرار می‌گیرند، نه براساس ماهیت گیاهی، میوه‌ای، سبزی یا گوشت بودن. منظور از درشت ‌مغذی؛ 3 گروه پروتئین، كربوهیدرات و چربی است كه كالری مورد نیاز را برای بدن شما تامین می‌كند و بدنتان را به روش‌های مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بر همین اساس به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

گروه اول هرم جدید: پروتئین‌های بدون چربی

گروه دوم هرم جدید: كربوهیدرات‌های حاوی فیبر

این گروه شامل سبزی‌هایی است كه فیبر بالایی داشته و قند و كربوهیدرات كلی كمی دارند. براساس هرم غذایی، تمام سبزی‌های با برگ تیره حاوی كربوهیدرات‌های فیبری هستند و سبزی‌های نارنجی و حبوبات جزو كربوهیدرات‌های فیبری قرار نمی‌گیرند حتی اگر در گروه سبزی‌ها باشند زیرا میزان كلی كربوهیدرات‌شان بالاست.

گروه سوم هرم جدید: كربوهیدرات‌های نشاسته‌ای

این گروه هر غذایی كه مقدار نسبتا بالایی كربوهیدرات و مقدار كمی پروتئین، چربی و قند داشته باشد را شامل می‌شود. مواد‌غذایی شامل حبوبات، نان، سیب‌زمینی، لوبیا، ماكارونی، برنج و سبزی‌های نارنجی مانند كدو تنبل در این گروه قرار می‌گیرند. این گروه شبیه غلاتی است كه در هرم مشهور غذایی قرار دارد اما به شرط آنكه لوبیا و سبزی‌های نارنجی را هم در آن گروه قرار دهیم. توجه داشته باشید، دانه‌های پروتئینی بدون چربی به دلیل مشخصات درشت مغذی‌شان، در این گروه جای نمی‌گیرند. كربوهیدرات‌های نشاسته‌ای گاهی با عنوان كربوهیدرات‌های چاق‌كننده شناخته می‌شوند اما معمولا افرادی كه از رژیم‌های مختلف مانند اتكینز استفاده می‌كنند، از این كربوهیدرات‌ها در رژیمشان استفاده می‌كنند و 40 تا 50 درصد از كالری‌شان را از كربوهیدرات‌های طبیعی تامین می‌كنند.

گروه چهــارم هرم جدید: كربوهیدرات‌های ساده

گروه پنجم هرم جدید: چربی‌ها

در هرم جدید، چربی‌ها جایگاه پنجم را دارند و اگر بیشتر كالری‌ یك ماده غذایی از چربی مشتق ‌شود، بدون شك باید آن را در گروه چربی‌ها قرار داد. نمونه بارز این ادعا، آووكادوست كه از لحاظ تكنیكی در گروه میوه‌ها قرار می‌گیرد اما بیشتر آن (حدود 75 درصد از كالری‌اش) چربی است، بنابراین به هیچ عنوان كربوهیدرات ساده محسوب نمی‌شود. این موضوع در مورد گوشت‌ چرب مانند مرغ سرخ‌كرده هم صادق است و این غذا در گروه چربی‌ها قرار می‌گیرد نه پروتئین‌ها. حالا كه بحث به غذاهای چرب رسید، بد نیست بدانید كه 170 گرم همبرگر كه 80 درصد پروتئین كم‌چرب و 20 درصد چربی دارد، به‌طور كلی 30 گرم چربی داشته و تقریبا 60درصد از كالری كلی‌اش از همین 30گرم چربی تولید می‌شود! البته حدود 40درصد كالری سایر چربی‌ها شامل كره، روغن نباتی و آجیل نیز ناشی از درصد چربی‌شان است. تغذیه براساس این چارچوب مفهومی، كمك می‌كند كنترل كالری كلی و سطح انسولین ساده‌تر باشد و بنابراین تغذیه با چربی كمتر ادامه یابد. كنترل كالری به این ترتیب ساده‌تر است، زیرا شما می‌دانید چه غذاهایی چربی بالایی دارند و نباید آنها را مصـــرف كنید. شما همچنین می‌توانید كربوهیدرات‌ را هم كنترل كنید زیرا حالا می‌دانید چه غذاهایی كربوهیدرات زیادی دارند و در نهایت می‌توانید غذاهایی با ارزش پروتئینی بالا را در سطح زیاد مصرف كنید.

دسته‌بندی جدید برچه اساسی است؟

پروتئین به ترمیم بافت‌های بدن از جمله عضلات، رباط‌ها و ارگان‌های مختلف كمك می‌كند و كربوهیدرات‌ها هم انرژی لازم را برای بدنتان فراهم كرده و بر سطح انسولین تاثیر می‌‌گذارد كه به‌صورت مستقیم در از دست دادن چربی تاثیر دارد. اما از آنجا كه خوردن مقدار و نوع درست كربوهیدرات برای از دست دادن چربی بسیار مهم است، كربوهیدرات‌ها به 3زیر گروه الیاف، نشاسته و كربوهیدرات ساده تقسیم می‌شوند. سرانجام نوبت به چربی می‌رسد كه حاوی 9 كالری در هر گرم است؛ یعنی چیزی حدود دو برابر پروتئین و كربوهیدرات. چربی‌ها انرژی لازم را در رژیم غذایی فراهم كرده و به حفظ عملكرد مناسب هورمون‌ها كمك می‌كنند و در حمل ویتامین‌ها هم تاثیر دارند.


  موضوع مطلب: رژیم درمانی                      تعداد بازديد اين مطلب:  11313                               تاريخ ارسال:  جمعه 3 شهريور 1391
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟